DUFTMINNER OG PARFYME
Har du noen gang tenkt på hva det er som gjør at du skaper et forhold til en duft når du intuitivt velger en parfyme du liker? Eller hvorfor andre dufter oppleves som helt fremmede? La oss se nærmere på hvordan parfymer påvirker sansene våre ved å skape assosiasjoner til ting vi husker, og hvordan du kan skape minner hos andre ved å finne selve signaturparfymen som beskriver nettopp deg, og hvordan du ønsker å bli husket.

Du kan ha opplevd det allerede – at du kjenner en duft, og plutselig får du bilder i hodet og minner fra barndommen eller andre opplevelser. Dufter kan også knyttes til en bestemt person eller en plass. Det er her luktesansen kommer inn - vår absolutt sterkeste sans som overtreffer både smak, syn og hørsel når det gjelder evne til å skape assosiasjoner. Grunnen til dette er fordi duft er så nært knyttet til minnene vi har med oss. Hvis duftminnet ikke finner en kobling, prøver den å skape en, enten positiv eller negativ, avhengig av erfaringene våre. Derfor liker og liker vi ikke forskjellige dufter. På den måten kan en duft, eller en tone og en ingrediens, lede til helt forskjellige reaksjoner fra person til person. Det er også det som gjør parfymer så spennende og uforutsigbare.
Det sies at vårt første sterke sanseinntrykk er hvordan mamma luktet - vår første intime kontakt, og dermed noe som ifølge visse forskere sitter naglet som et sterkt duftminne. Slik fortsetter det gjennom livet. Du husker kanskje hvordan det luktet i skolekorridorene, hvordan mormors hår og klær luktet, parfymen til din første forelskelse, eller kanskje den saltsprengte luften fra strendene når du badet i sjøen som liten eller hvordan det duftet på badet etter at pappa hadde tatt på seg etterbarberingsvann. Noen ganger velger du kanskje instinktivt en parfyme som skal representere nettopp den du ønsker å være, noe som føles trygt og positivt uten at du er klar over hvorfor. "Dette er meg!" Det blir din signaturduft.
PARFYMER MED STERK ASSOSIASJONSKRAFT
Det finnes parfymer som har et veldig sterkt uttrykk, som er skapt for å fremkalle en viss følelse eller føre deg til en spesiell plass - en duft med et budskap og som ønsker å fortelle en historie. Det er grunnen til at det finnes aromaterapi og at for eksempel butikker bruker dufter for å skape en spesiell stemning. Det er også forklaringen til hvorfor vi velger en spesifikk parfyme - kanskje til og med et visst merke som har en helt egen profil - fremfor en annen. Visse ting får oss til å føle oss hjemme, vi ønsker å bli identifisert med visse ting og forskjellige dufter passer bedre til spesifikke anledninger og situasjoner enn hva andre gjør.
La oss for eksempel så på Penhaligons velkjente Fougére Sartorial, der det engelske merket har forsøkt å gjenskape duftene inne hos en skredder. I arbeidet med dette hadde parfymøren Bertrand Duchaufour til og med latt seg inspirere av en spesifikk skredder, nemlig Nortons & Son's i London. Ved å bruke komplekse toner fra eikemose, lær, krydder, tonkabønne og lavendel (for å nevne noen ingredienser), har han bevisst skapt et bilde av metallet i nålene, oljer, søtt lær og tobakksrøyk. Han har til og med gjort uttrykket ekstra tydelig gjennom å ha med en synål og tråd på etiketten. Dette er en maskulin parfyme som passer både til skogen eller til en elegant herre på en engelsk pub, en parfyme for de som ønsker å fremstå som maskulin og litt old school.
I samme kategori finner vi det tyrkiske merket Nishanes mørke og aromatiske Sultan Vetiver, som kanskje ikke har en like detaljstyrt forhistorie, men som i stedet lar den tørre vetiverroten og de mørke, tunge orientalske tonene føre sin egen tale, og som uunngåelig gir mange assosiasjoner til oljer fra en skomaker eller bestefars nypussede sko. Det er med andre ord en parfyme som skriver med store bokstaver og spenner kraftige muskler, en duft for de som ønsker å framheve en eksotisk side av sterk, klassisk maskulinitet. En parfyme med hår på brystet, om du vil, og som samtidig fører tankene til gammeldagse håndverkstradisjoner, men som samtidig er moderne.
IDENTIFISER DEG MED KJENDISFAKTOR
Når vi allikevel snakker om old style og klassiske parfymer er det vanskelig å unngå merker som italienske Acqua di Parma, hvis originalparfyme Colonia har blitt brukt av en rekke mannlige og kvinnelige Hollywood-kjendiser siden lanseringen i 1916. Med sine toner av sitrus og pudder er den typisk for eldre cologner, og det sies ofte at den får tankene over til en svunnen tid med solfylte dager på Rivieraen, men er fortsatt elsket av de som gjenkjenner seg i friske parfymer der sitrustonene er fremtredende , på en klassisk og tidløs måte. Britiske Roja Dove, et av verdens mest eksklusive merker, har det samme klassiske, ferske DNAet i Elysium, men oppleves allikevel som mere luksuriøs i sin enkelhet - noe for forretningsmannen som vil iføre seg noe diskret på kontoret, som utstråler status, men elegant nok for et cocktailparty. Noen beskriver opplevelsen "som å ta på en klassisk Rolex".
Kjendisfaktoren er noe som ikke bør undervurderes når det handler om hvordan vi identifiserer oss med en parfyme - eller ønsker å skape en identitet ved hjelp av duft. Tradisjonsrike, engelske Floris har bevisst ønsket å formidle slike inntrykk ved å løfte fram parfymens koblinger til historiske personer, som Winston Churchill og Special No. 127, eller James Bond og No. 89 (som forresten var en av Ian Flemmings favorittparfymer). Dette er dufter som appellerer til menn som vil føle seg som en del av noe historisk, ved hjelp av en klassisk duft med gammeldags sjarm. Det kjente nisjemerket Creed spiller også på strengene til kjendisdyrkingen, da deres parfymer har blitt brukt av mange kjente mennesker gjennom årene – så som Robert Redford og Richard Gere, med den klassiske Green Irish Tweed. I dameserien får de frem de samme referansene med for eksempel Millesime Fleurissimo, som ble laget til skuespilleren Grace Kelly.
UVANLIGE DUFTNOTER MED KARAKTER – NATUR OG GOURMET
Typisk for nisjemarkedet er de litt smalere parfymene som med sine til tider ekstreme og uvanlige toner og ingredienser spiller på fantasien og personlige assosiasjoner, noen ganger på grensen til det lekne og kontroversielle. Det italienske familieselskapet Profumum Roma bruker en meget høy prosentandel rene oljer i sine parfymer og de oppleves da som veldig naturlige, om man ikke skal si som de reneste naturopplevelser. Den kraftige Thundra – bare for å velge en fra deres brede sortiment - formidler følelsen av å være i en skog om høsten, med blader og sopp. Den er ikke for alle, men den er et flott eksempel på hvordan dufter kan ta en til en helt annen plass ved å utløse spesifikke duftminner.
En ingrediens som på forskjellige måter (avhengig av hvordan den brukes og hvor den høstes) formidler sterke følelser, er Oud - det vil si oljen fra det eksotiske agartreet. Noen ganger brukes denne tonen for å forsterke basisen til en parfyme, men i sin mere rene og fremtredende form kan den gi et overveldende inntrykk - noe som ofte passer de som vil knytte personligheten sin til noe mer eksotisk og samtidig tiltrekke seg oppmerksomhet. Noen ganger kan resultatet være så ekstremt og dyrisk at det får tankene over til kugjødsel eller andre koblinger til dyreriket.
Andre eksempel på noen som virkelig vekker sterke emosjonelle inntrykk og minnebilder er japanske Di Sers Kyara, der den eksklusive – og utryddede oud-arten – skaper en opplevelse av fuktig treverk som minner om en kjellerstue fra 70-tallet, eller hytta som har stått tom i flere måneder. Det høres kanskje rart ut, men for mange er det en følelse som tar en tilbake til barndommen og gir en opplevelse av hygge med sin atmosfære. Hasunoitu fra samme merke er enda mer "love or hate" med sin ekstreme dyriske tone av tørt høy og stall, som gir assosiasjoner til geiter eller låven. Det sier seg selv at dette er dufter for de som liker å utfordre seg selv og som ønsker å ha et personlig uttrykk - neppe noe for de som foretrekker en diskret stil, med andre ord.
Et annet sterkt duftminne er slike som er knyttet til mat - såkalte gourmetdufter - og de går ofte i den søtere retningen. Her er det mye gøy å oppdage for de som liker den typen av assosiasjoner. Xerjoffs Cruz del Sur II gir følelsen av sommertid, der man nyter en mango- og vaniljeiskrem. Man kan til og med kjenne avkjølingen fra isen! Enda mere ekstrem er One Umbrella For Two fra det franske merket Floraïku (som egentlig er inspirert av japansk kultur, og som også ønsker å formidle den stemningen gjennom sine parfymenavn med tilhørende haiku-dikt). Her skaper den eksklusive japanske, grønne teen man bruker som hovedingrediens i kombinasjon med sødme og solbær, et uforglemmelig inntrykk av nylaget bløtekake! Dette er dufter som ikke alltid er lette å hanskes med, men som ofte brukes for ens egen skyld, fordi de skaper slike positive minner. Utover det kan de fungere som spennende festparfymer, som signaliserer at du er både modig og uavhengig, og at du utstråler sensualitet.
Med andre ord - ikke vær redd for å la fantasien spille fritt og ta med deg duftminnene når du leter etter nettopp din signaturparfyme. Hvilke assosiasjoner vekkes til liv når du prøver en duft? Hvem ønsker du å være - og i hvilken sammenheng? La sansene få åpne seg - og hvem vet, kanskje den rette parfymen blir en døråpner til en personlighet du ikke visste at du hadde.