Creed
Historien om verdens eldste parfymemerke

Det kan være vanskelig å forstå hvordan et varemerke har klart å overleve og samtidig være selvstendig. Creed har en lang og fantastisk historie som strekker seg tilbake til året 1760. Bortsett fra å være verdens eldste parfymehus i Paris, er det noe mystisk omkring selskapet, de har nemlig altid ignorert trendene, og idag er parfymehuset en trend i seg selv.
Parfymeproduksjon: en tidkrevende, men givende prosess for Creed
At Creed aldri har hatt hastverk med å hoppe på trendvogna stammer fra Olivier Creed, mannen bak merket som også er direkte arvtaker fra Creed familien i nåværende generasjon. Olivier har ikke noe imot å bruke god tid på å lansere en ny parfyme som de gjorde med parfymen Viking som ble lansert 7 år etter Aventus. Hvert eneste av Creeds produkter krever sin nødvendige del av tid, energi og anstrengning i form av rekognoseringsreiserr rundt jordkloden, bakgrundshistorier og sammensettning av de fineste ingrediensene med håp om at de blir framgangsrike - og at parfymene oppnår framgang kan man ikke unvike.
“If you aren't a little different than your competition, you're in trouble.”
Sjeldne dufter satt sammen uten Syntetiske alkoholer
Creed produserer ikke parfymer med syntetisk alkoholer og petroleum-baserte løsninger som andre parfymehus, de infuserer ingrediensene manuelt. Dette er også årsaken til hvorfor det tar tid før parfymene blir synlige på markedet. Uansett, parfymehuset har klart å bygge et rennome hvor de setter sammen sjeldne dufter ved å benytte eldre teknikker. Erwin Creed, Oliviers Creeds sønn, konstaterte at Creed fokuserer mer på delen om å kreere parfymen sammenlignet med selve markedsføringen.
Et spesielt forhold til kundene
Creeds suksess har også noe å gjøre med hvordan parfymehuset behandler sine kunder. Normalt, når kunder besøker et parfymehus pleier butikkmedarbeideren å si "Har du lyst til å prøve denne? Vil du prøve det?" Når de samme kundene kommer til Creed innleder butikkens representant samtalen med "Fortell oss noe om deg selv" . Creed foretrekker å romantisere sine kunder, og de er veldig gode på det! Det globalt kjente parfymeriet har butikker verden over inkludert UK, og dets høyt profilerte klientell inkluderer Dronning Victoria, John F. Kennedy, Richard Gere, Pierce Brosnan og Naomi Campbell.
"Et varemerke som Creed er en del av en trend - det står for personlighet og håntverk. Bortsett fra duften i seg selv er det historien bak slike dufter og hvordan de er laget som fanger konsumentenes oppmerksomhet og vinner deres hjerte, sier Kissura Craft, direktør og duftanalytiker hos The NPD Group, et markedsundersøkningsfirma. "Spør hvem som helst som bruker Aventus”, fortsetter han, ”at uansett når de bærer den, blir de altid stoppet på gaten av folk som spør om hvilken parfyme de har på seg." Så forførerisk og kraftfullt er Creed.
Få ingredienser og begrenset tilgang til kunnskap, en stor fordel for Creed
Selv om bølgen av suksess bak Creeds ikoniske parfymer er takket være menn som Olivier, som har et talent innen å lukte ekstraordinære lukter, er det også en annen faktor som Creed bruker ved merkevaren sin. I en svært konkurransepreget bransje så bygger Creed dets merkevare rundt en forestilling om nøysomhet- få ingredienser, behov for få ferdigheter for å fremstille parfymene, og få lanseringer.
For å oppsummere, Creeds historie er basert på inspirasjon, utfordringer, dedikasjon og det aller viktigste, forståelsen av den menneskelige natur og ånd. Parfymehuset har klart å holde seg relevant i parfymeverdenen i to og et halvt århundre. Et merke som Creed vet at ting kan være møysommelige til tider, men at det uansett er verdt verdens kjærlighet og respekt.
SE MER AV CREED