hva vil du si med din duft?
Når du skal på arbeidsintervju, date eller på et viktig møte kan du velge klær i flere timer. Men mange bruker samme parfyme uansett anledning og funderer ikke særlig lenge hvilke subtile signaler deres duft sender til omgivelsen. Det er på tide å endre dette!

selvsikker
For deg som vil gå inn på møtet med pondus og selvtillit fins det egentlig bare en duft – Creed Royal Oud. Selve hovednoten, Oud, er verdens dyreste resin fra Agartreet og har under meget lang tid vært populær i parfymer fra Midtøsten. Det er en ganske tung duftnote som i denne parfymen lettes opp en smule med sitron og bergamott.
Det er ikke tvil om at Creed Royal Oud vekker oppsikt. Denne parfymen er helt fri for lette blomster, svepende marine noter og tvilende løfter. Isteden møtes man av en samlet, velbalansert og bestemt (om man nå kan si dette om parfymer) komposisjon som inneholder både mørke treslag og rødpepper. Det er en meget maskulin duft som er tydlig i sin kommunikasjon. Om du sikter du mot en stilling i en ledende posisjon bør du overveie å bære Creed Royal Oud.
ro og orden
Om du vil gi inrtykk av at du er ordentlig, rolig og har alt under kontroll bør du bruke kalde dufter, gjerne med noten Vetiver. Her handler det om at duften ikke skal ta over rommet, men sveve som en diskret "følese" runt deg når du møter dine omgivelser. Parfymer med vetiver er ofte en smule "råe" og "grønne", som for eksempel Creed Original Vetiver. Den er helt klart utenfor midtfilen og derfor ganske annerledes sammenlignet med taxfree shoppens parfymekonsept. Duften er samlet, tydlig stabil og framfor llt profesjonell.
Acqua di Parma Colonia Club utstråler også stabilitet, men her dreier det seg snarere om en mann som er trygg på seg selv, sin sporty livsstil og de erfaringer han har innenfor vesten. På samme måte som med Penhaligon's Juniper Sling, er det noe fresht og rent over menn som bærer denne duften.
Agonist Hope utstråler integritet og nøyaktighet i møtet mellom seder og cypress. Duften mykes opp av appelsin (samarbeidsvilje) og einebær (karakter). To uvurdelige egenskaper i et teamarbeide. Og her snakker vi igjen subtile signaler. I takt med at evolusjonen forbereder hørsel og syn hos mennesket, har nesens betydning minsket. Hjernens følelsesentrum kan fortsatt avlese duftintrykk og reagere med redsel eller varme. Visse kaller det "magefølelse".
kreativ
Det mest kreative du kan gøre som mann er å prøve en kvinneduft. Veldig få menn gjør dette. De mest kreative mennene på Gents har valgt dufter som Penhaligon's Elisabethan Rose og Creed Royal Princess Oud, og dette er menn med kone og barn, veldig langt fra New Yorks transgender-scene men med en prestisjeløs nese for velkomponerte parfymer. En kvinneduft skaper et meget intressant element rundt en mann. Noe som fengsler i sin kompleksitet, men som omgivelsen ikke helt kan sette fingeren på.
En annen type av komplesitet står Orto Parisi Viride for. Parfymen kan best beskrives som lukten i en fuktig kjeller, full med spindelvev og bortglemte saftflasker. Etter noen timer går notene over i en urteaktig duft av tyggegummi og gotterier fra helsekostbutikken. Helt sansløs i sin kreativitet og hverken du (eller din omgivelse) blir lei av den med det første.
Også søstermerket Nasomatto (den gale nesen) byr på intressante noter. Parfymen Nasomatto Black Afghano kan best beskrives som lakrisiskrem med en dråpe Gammeldansk eller den urteaktige Unterberg. Om du vil utstråle kreativitet og uventede vendinger kan Black Afghano eller noen av de andre duftene i serien bli en intressant konversasjonsstarter.
Sist i den kreative serien plaserer vi Xerjoff Warda al Oud. Det er en parfymeolje i miniatyrformat som i sin kreative, seniore eleganse, kan flytte berg. Slik dufter en mann som har gjort det meste, sett det meste og som viler tryggt i sin kompetense uansett hva dagen byr på. For denne mannen handler det sjelden om inspirasjon, men om solid håntverk. En sensuell, varm duft med noter av rose, mørkt sukker og brente åkrer. Diskret på tross av sin unike kvalitet. Akkurat som bæreren.