byredo
En svensk outsider i parfymeverdenen
Det svenske parfyme- og designermerket Byredo er i dag en internasjonal suksesshistorie, men veien dit har vært lang og preget av sjansespill, noe man kan si speiler gründeren - Ben Gorham. Med sin stahet og tro på egne visjoner har han gått fra å være en håpløs outsider til en av bransjens mest vellykkede skapere og entreprenører. Han har gjort Byredo-parfymehuset til verdens kanskje hippeste merke.

Historien om Byredo er historien om hvordan under-dogen Ben Gorham - en tatovert svensk-kanadisk, tidligere basketballspiller, klarte å ta seg fram i en bransje full av fordommer, snobberi og prestisje, ved å utfordre tradisjoner og etablerte hierarkier. Fra et liv i Sverige (etter at han flyttet fra Canada) som en rotløs jobbsøker, til et liv som multimillionær med luksusbiler og kontorer på Stockholms Södermalm. Med et merke som er et av de fremste på det internasjonale duftkartet, blir hans Byredo nå solgt i 40 land over hele verden. Byredo er en forkortelse av begrepet «by redolence» (som er et uttrykk Shakespeare brukte for å beskrive søtaktig aroma) og Ben Gorhams baby og DNA. Med det er merkets spesielle profil et uttrykk for hans særegne, uredde personlighet.
FRA REBELL I FORSTADEN TIL IDRETTSSTJERNE
Ben Gorham er, som parfymene han skaper, et produkt av sin egen kosmopolitiske bakgrunn. Han ble født i Stockholm i 1977 med foreldre med internasjonal bakgrunn. Med en mor av indisk herkomst og en far fra Canada vokste han opp i en forstad, som trøblete ungdom med problemer på skolen, og han var på god vei til å havne i dårlig selskap, før hans mor fikk ham på rett kjøl ved å sende ham på privatskole og ved å introdusere ham for idrettens verden. Der fant Ben raskt interesse for basketen - noe som også ble begynnelsen på noe større da familien havnet i Canada der han fikk idrettsstipend på highschools i Toronto, og senere New York.
Snart var han en ettertraktet basketballspiller og valgte å søke lykken som profesjonell i Europa, men søknaden om statsborgerskap i EU ble sittende fast i byråkratiet. Årene gikk og idrettskarrieren rant ut i sanden, og med den nedgående kurven gikk i stedet vekten opp. Hjemme igjen i Sverige, i 2003, som utbrent basketstjerne befant han seg i en tung og desillusjonert hverdag, og tiden gikk mest med til å ta strøjobber og å sove på sofaen til venner. Men han kom til å tenke på interessen han alltid har hatt for interiørdesign, så han søkte ett ettårig kurs på en kunstskole i Stockholm, og dermed hadde hans estetiske ånd blitt vekket fra dvalen. Ved en tilfeldighet møtte han den anerkjente parfymøren Pierre Wulff, som oppdaget Gorhams talent for dufter, og som oppmuntret ham til å utvikle sin kreativitet i den retningen. Da var det gjort og snart var Gorham som besatt av dufter, og det ble en fascinasjon som alle døgnets 24 timer ble benyttet til. Han skulle bli duftkreatør!
DUFTLYS BLE STARTEN
Byredo er nesten like kjent i dag for sine duftlys som for parfymer, og grunnen til det er at det var fra det landskapet Ben Gorham staket ut kursen - hjemme ved kjøkkenbordet. Å lage parfymer på den tiden var nemlig både kostbart og risikabelt for en privatperson, men å eksperimentere med duftlys hjemme på komfyren var noe helt annet. Til tross for motgang og negativ feedback fra Wulff, for sine første forsøk, utvidet Gorham virksomheten ved å skaffe seg billig utstyr og et lokale der han kunne jobbe. Etter noen år med hardt arbeid kunne man plutselig se duftlysene hans hos velrennomerte NK i sentrale Stockholm og tradisjonsrike Svenskt Tenn på Östermalm.
Med dette fulgte finansfolk og venture-investorer og han begynte å se på mulighetene for å kunne skape et helt nytt parfymehus med hensikt til å skille seg fra alt annet i bransjen. Han sto for en helt ny holdning, med alt som det innebærer av merkevarebygging, fonter, flaskedesign og selvfølgelig - duftene. Han knyttet seg til parfymørene Jérôme Epinette og Olivia Giacobetti, som fikk i oppgave å prøve å overføre Ben Gorhams opprørske visjoner og duftideer til fungerende parfymer. I 2006 så parfymehuset Byredo dagens lys, snart med butikker og kontorer i Paris, New York, London, Hong Kong og Shanghai. Hovedkontoret har allikevel forblitt i Sverige og Södermalm. Gorham er stadig den kreative direktøren i selskapet, men har i økende grad involvert seg i den tekniske prosessen med å utvikle parfymene selv. I 2019 innledet blant annet Byredo et samarbeid med IKEA om en duftserie for hjemmet, og merket har over tid utvidet seg til å omfatte skinnprodukter, hudpleie og solbriller. Håndsåpen Suede - med den tilhørende håndkremen - har blitt et av flere blinkskudd.
parfymeNE
Byredo har over 30 forskjellige dufter i sin katalog, i tillegg til noen limited editions som bare lages i begrensede perioder (så som den populære Oliver's People som i dag ikke er i produksjon). Gorhams visjon er å bruke maksimum 15 toner i duftene sine, men hver tone må komme til sin rett, og ha en tydelig funksjon, hvis ikke har de ingenting i formelen å gjøre. Less is more, er Gorhams duftfilosofi.
Det unike med Byredos parfymer er at navnene de har, og tonene de inneholder, ofte er villedende. Inntrykket tonene legger opp til gir ofte et helt annet inntrykk enn det man forventer seg. Kombinasjoner av safran, rose og fyldige bringebær i den mørke og fruktige Black Saffron leder for eksempel fram til en skikkelig eksplosjon. Og mens du i Biblioteque (en duft som opprinnelig ble så populær som duftlys at Gorham til slutt måtte lage parfyme av det) får bilder av gamle bøker med lærreimer og trehyller, får du i stedet mørke plommer, fiolblader og fersken, som kolliderer med mørkt mokkaskinn, vanilje og patchouli. Det er både vågalt og frekt.
Byredo er et karakteristisk unisex-merke, så stort sett alt fra sortimentet kan brukes av begge kjønn, enten du liker mørke eller lyse, friske parfymer. For de som foretrekker mørke oudinspirerte dufter, kan vi nevne Accord Oud og den enda mørkere og strengere Oud Immortel. Den førstnevnte er så myk og rund at den kan fungere i kontorlandskap, mens Immortel nok retter seg mere mot den som vil ha noe mer fremtredende på seg når man skal feste. For de som elsker å fråtse i solbær, eple, bergamott og fiken, er fruktbomben Pulp et opplagt valg.
Bestselgeren - og Ben Gorhams flaggskip - er utvilsomt den hypede og usedvanlig velbalanserte Bal d'Afrique, som med sin diskrete blanding av friskhet, krydder, røk og sødme beundres av så vel menn som av kvinner, og kan brukes i de fleste sammenhenger. For de med en dragning mot friske og lysere dufter (med eller uten blomstertoner), har den oppkvikkende Gypsy Water og den nyere Slow Dance utmerket seg som favoritter, mens den diskrete Super Cedar og den barber shop-inspirerte Sunday Cologne nå må kunne regnes som klassikere.
Her er det noe for alle. Noen dufter er flørtende, mens andre provoserer og inspirerer. Byredo er et merke som kommer til å overraske deg. Og Ben Gorhams reise fortsetter mot nye utfordringer. Neste steg er møbler. Frem til da ser vi frem til nye spennende parfymer, og fortsetter å glede oss over interessante tilbehør i form av hårparfyme, håndsåpe, håndrens, håndkremer og dufter for hjemmet.