floraïku
Japansk duftpoesi i fransk utgave
Om man kjenner til det franske parfymehuset Memo Paris, har man kanskje hørt om grunderne Clara og John Molloy og deres mål å skape dufter der poesi og vår indre reise til eksotiske plasser er de fremste ingrediensene. I deras nye merke Floraïku har de latt seg inspirere av kraften hos japansk tradisjon og kultur med dets tesermonier, håndverk og naturdyrkelse.

Parfymeprojektet Floraïku ble startet i 2017 av Clara och John Molloy, skaperne av huset Memo Paris, inspirert av japansk kultur, med dess sermonier og urgamle tradisjoner med anknytning til naturmystikk, poesi og kunst. Navnet stammer for øvrigt fra den japanske diktformen Haiku og parfymenes navn føles også som hentet fra en tekst eller tittel på et poetisk verk. Hver parfyme har også fått et eget haïkudikt, skrevet av Clara Molloy, som selv er poet og skribent. Liksom med Memo Paris, er det Clara som står for det kunstneriske mens ektemannen John ansvarer for den foretningsmessige delen men om man i Memo Paris hadde parets egne minner fra utallige reiser rundt om i verden som utgangspunkt har man her fokusert på Japans magi.
Floraïku forbindes med eksklusivitet, skjønnhet og kunstnerisk håndverk - ikke minst de vakre håndmalte korkene og velgjorte presentasjonene har gitt merket en profil som ikke likner noe annet på markedet. Ekteparet Molloy er heller ikke redde for å tenke utenfor boksen (i dobbelt bemerkelse) - blant annet inkluderes et rør på 10 ml med samme parfyme som 50 ml flasken, som settes inn i den dekorative korken og forvandles til en reiseflakong - en enkel men vakker løsning. Man kan også kjøpe refills med sin favorittduft slik at man slipper å betale for presentasjon og flaske en gang til - nok et eksempel på Molloys miljøtenk og pionerskap.
Forutenom parfymøren Alienor Massenet - som også har skapt dufter til Memo Paris - har man samarbeidet med Sarah Burri og Sophie Labb og lykkets med å skape et duftbibliotek som åpner alle dine sanser med naturopplevelse og poesi i en magisk forening samt med et umiskjennelig asiatisk preg. Parfymene, som de fleste kun består av tre noter, er inndelt i tre kategorier - eller som man kaller det: "sermonier" - med linjen "Shadowing" som et fjerde tilskudd til merkets kolleksjoner.
enigmatic flowers ikebana
I denne kategorien er det blomstenes magi som spiller hovedrollen. Cricket Song (med magnolia som hovednote) og Just A Rose har de tydligeste florale innslagene mens kirsebærsblomsten i den fruktige I See the Clouds Go By havner i bakgrunden for å gi plass til pompøs solbær (cassis absolute). Den eksklusive og kraftig konsentrerte I Am Not A Flower spiller i en annen liga, da den faktiskt er akkurat hva den sier - her fins nemmelig ingen florale noter men nesen lures av en eksotisk ingefær kombinert med røkaktig oud og amber (rav).
secret tea and spices o cha
Her har man fokusert på en av Japens viktigste tradisjoner - nemlig tesermonin. Samtlige dufter i denne serien er basert på forskjellige tevarianter som i samspill med tre og krydder skaper helt ulike uttrykk. I Am Coming Home inneholder hvit te og krydderduftende innslag fra ingefær og kardemomme som nesten skaper et intrykk av sitrusfreshe toner. The Mountain Standing Still og The Moon And I har de mest framtredende notene av svart te (den førstnevnte er nesten tobakksaktig med noter av safran og oud) med den eksepsjonelle og meget spesielle One Umbrella For Two - et mesterverk i gourmandklassen - skaper et inntrykk av nybakt, varm rullekake eller bløtkake med sitt japanske grønne genmaicha te komplettert med solbær og sedertre.
forbidden incense kodo
I "Forbidden Incense Kodo" finner vi merkets mørkeste og dypeste dufter, ofte med tydlige innslag av tre og røkelse i forskjellige kombinasjoner og tolkninger. Inspirasjonen her er det religiøse asiatiske "kodo"-ritualet, der brenning av røkelse er et sentralt innslag. My Love Has the Colour Of the Night (med blant annet patchouli og vetiver) og My Shadow On the Wall (med mørke fiolblad og sandeltre) er de mest treaktige, mørke og røykaktige duftene, iblant med grønne undertoner. AO blander røkelse og myrra med fiken og mandarin.
shadowing
Kategorin "Shadowing" refererer til "skyggesiden" av tilværelsen- den er populært kalt den "røde serien" og ligger utenfor den øvrige inndelingen i sermonielle kategorier. Sleeping On the Roof har florale overtoner men Between Two Trees er mer klasik i sin framtoning, med grapefrukt og vetiver som balanserer hverandre perfekt.
Som i søstermerket Memo Paris kolleksjon har Floraïku utviklet en serie sideprodukter av høy kvalitet, som car og room diffusers samt duftljus i form vakkert designede tekoppar. Men her har man tatt det japanske temaet enda lenger og faktisk også produsert eksklusive pakninger med ekte teposer, med egenhendig komponerte teer, dedikert til årets fire årstider.