hva er egentlig niSjeparfyme?
Du har kanskje sett begrepet: nisje. Det kan dukke opp nå og da i parfymesammenheng, men det er sjelden at det defineres hva som er nisje eller ikke. Hva er for eksempel forskjellen på nisjeparfymer og de parfymene du finner i parfymehyllene på varehus og tax free?

Om man i grove trekk vil forenkle resonnementet skulle man kunne si "smal" i motsetning til "kommersiell". I motebransjen skiller man for eksempel mellom klær for den bredere massen og såkalt "haute couture" - klær som er designet for å vekke eksperimentell inspirasjon for et begrenset kundeklientell med spesiell smak. Du kan helt enkelt ikke finne dem i hvilken butikk som helst - og hvem som helst har ikke råd til å kjøpe dem. Man kan også sammenligne det med "smal" musikk, som tiltenkt en viss eksklusiv, krevende skare av lyttere, kontra den kommersielle musikken på hitlistene.
Detsamme skulle man kunne si om parfymer innen segmentet "nisje". Annerledes, personlig og eksklusivt - kanskje til og med eksperimentellt. Man vil helt enkelt skille seg ut fra vanlig mainstream og kanskje sikte seg inn på en spesiell målgruppe som ikke bare vil følge strømmen. Og det fins flere måter å gjøre dette på.
annerledes dufter
Først og fremst skulle man kunne si at nisjeparfymer er dufter som ikke alltid tiltaler den store massen. Om man er vant til det kommersielle sortimentet i tax free eller såkalte "designer"-dufter (parfymer som lanseres av motemerker i klesbransjen etc) så er det ikke uvanlig at nisjeparfymer krever en viss tilvenning. Som regel eksperimenterer nisje med noter som vi ellers ikke forbinder med tradisjonelle parfymer eller golukt i det hele tatt, som lær, tjære, animalske noter, tobakk med flere. Samtidig kan de balanseres med milde sitrusnoter, blomster og tre i diverse annerledes kombinasjoner som du kanskje ikke har opplevd tidligere.
Men de kan også skille seg kraftig ut gjennom å bare fokusere på en note. Den som er vant til det kommersielle sortimentet kan få et sjokk ved første kontakten med en parfyme som dufter rent lær, vanilje eller røyk. Men når man vel har vent seg til å sette pris på duftenes karakter fins det som regel ingen vei tilbake. Alt annet blir kort sagt forferdelig kjedelig.
finn din personlighet
Den store fordelen med nisje er at du lett kan finne en parfyme som blir unik for deg som vil finne en mer personlig duftstil, mens de kommersielle duftene som oftest fungerer likt på alle. Nisjeparfymer inneholder som oftest rene duftoljer - iblant ekstrakter på opptil 30-40 prosent, som Nasomatto og Profumu Roma - noe som innebærer at de har en helt annerledes innvirkning på huden din sammenlignet med vanlige parfymer som kan inneholde en større del syntetiske ingredienser eller en mindre konsentrasjon av oljer.
Med andre ord så dufter parfymer i denne kategorien sjelden likt på alle, da vår hud oppfatter noter på ulike måter. Det kan være bra eller dårlig. Resultatet blir ikke helt sjelden en duft som er helt spesiell for deg som ikke vil ha det som alle andre har, men tenk på å teste den på huden først, da du aldri vet hva du får eller kan stole på andres erfaring av samme parfyme. Men det er også det som gjør det så spenende og til en opplevelse utenom det vanlige.
tilgjengelighet, eksklusivitet og pris
Enda en ting som skiller nisje fra det brede segmentet er tilgjengeligheten. Disse parfymene finner du ikke i hvilken som helst butikk og produksjonen er også mer begrenset med mindre opplag. Dette øker naturligvis følelsen av eksklusivitet, spesiellt om du tilhører dem som ikke vil være som alle andre.
Men eksklusiviteten påvirker selvfølgelig prisen. Dyrere ingredienser (som for eksempel oud, ambra med flere) samt et begrenset opplag gjør at prisen blir deretter. Flaskene er dessuten mer eksklusive og en stor del av parfymens identitet - visse merker som Nasomatto legger minst like mye sjel, symbolikk og kreativitet i korken som i selve duften. Roja Parfums, som gjerne pynter sine flasker og korker med ekte edelstener, er et annet eksempel. Og prisen gjør naturligvis også at man når en mer begrenset skare av kjøpere. Mest ekstrem er nok Rojas Haute Luxe, verdens dyreste parfyme, der den håndlagede korken er kledd med 14 Swarovskikrystaller.
"storytelling"
Nisjeparfymer forteller ofte en historie - det som man i bransjen kaller "storytelling". Gjennom å la duften kretse runt en figur eller kanskje en riktig historie skaper man også en identitet hos den som bærer den. Penhaligon's Portrait-serie er tilogmed basert på forskjellige fiktive figurer med hver sin egen personlige historie. Og for den som liker historiske klassiske referenser intresseres man kanskje Eight & Bobs kobling til Kennedy brødrene eller at Winston Churchill brukte Floris Special Nr 127. Du blir en del av historien og kan gjøre den til din egen.
Men også assosiasjonene men får av spesielle noter som gjemmer seg i parfymene kan sette fantasien i sving. Med Profumum Romas Thundra forflyttes du til en høstskog med fuktig løv og duften av nyplukket sopp!
Det morsomste er at det finns utallige spennende dufter å velge blant, en skatt av parfymer å gå på oppdagelsesferd i. Og hvem vil ikke kjenne seg eksklusiv og spesiell, ihvertfal en gang i blant? Tør å prøve nå!