proraso
Det italienske kultmerket
Året er 1948. Det er en tid preget av innovasjon og håp for fremtiden. I et lite laboratorium utenfor Firenze eksperimenterer en ung Piero Martelli med nye formler for det som skulle bli verdens første Pre-Shave og senere After Shave Cream. Med sin overraskende friskhet og det som har blitt Prorasos mest ikoniske duft, eukalyptus, tar det lille selskapet Italias barberere med storm og skaper en helt ny måte å se på barbering på.

På denne tiden begynner også folk flest å barbere seg hjemme, og etterspørselen etter Prorasos produkter vokser raskt, og selskapet med dem. Det som en gang startet som et lite kosmetikkfirma i Firenze i 1908, er i dag et av de største varemerkene innen våtbarbering. I dag er Proraso en stolt familiebedrift som drives av tredje og fjerde generasjon Martelli.
"For meg er barbering en veldig intim stund som enhver mann har mulighet til å vie til seg selv", sier Stefania Martelli. Stefania Martelli, barnebarn av grunnleggeren
Proraso lager produkter som tåler tidens tann og forblir klassikere. Formlene, basert på naturlige og pålitelige ingredienser, berikes og forbedres kontinuerlig. Prorasos produkter inneholder i prinsippet ingen ingredienser av animalsk opprinnelse. De to unntakene er produkter som det ikke finnes tilsvarende erstatninger for. Det gjelder barberkosten, som er laget av naturlig bust, og bartevoksen, som inneholder bivoks. I henhold til den europeiske kosmetikkforordningen 1223/2009 er heller ingen produkter testet på dyr.
Emballasjen oppdateres, og nye produktlinjer skapes for å vinne nye beundrere, men det underliggende prinsippet som Piero Martelli og sønnen Ludovico definerte, ligger fast: å lage rimelige, profesjonelle kvalitetsprodukter som gir en behagelig og upåklagelig barbering, både hos barbereren og hjemme på badet. Det er ikke rart at Proraso har oppnådd en slik kultstatus i barberingsverdenen.