signaler attraksjon

Skap attraksjon med din parfyme

Når vi leter etter en partner er duften et av våre viktigste verktøy å kommunisere med. Med rett parfyme som forlenger din personlighet og det rette tilfellet er du klar til å gjøre ditt avtrykk på omgivelsene. Uansett om du vil signalere mannlig trygghet eller mer agressivt ustråle seksuell tilgjenglighet har du en lojal samarbeidspartner i parfymen din.

drink

Det kan virke primitivt, men nettop seksuell kontakt mellom menniskor er en av våre sterkeste drivkrafter og duftsansen er vår desidert mest sensitive sans med hvilken vi oppfatter omverdenen. Dette er en selvfølge i dyreriket, der man kommuniserer med hjelp av dufter og et nedarvet instinkt om den mest passende partneren for forplantning bestemmer utvalget. I parfymebransjen bruker man duftnoter for å skape assosiasjoner og vekke følelser både hos mottager og bærer. Det fins forskjellige fremgangsmåter for å skape attraksjon. Utgå fra den du føler deg trygg på. 

signaler klassisk maskulinitet

Om du vil utstråle mannlig trygghet, eleganse og klassisk maskulinitet fins det mange ess å plukke frem fra skjorteermen - eller retter sagt parfymeskapet. Her vil du kanskje formidle et snev av Cary Grant eller James Bond. För selvsikker eleganse er Roja Elysium Pour Homme Cologne som å ta på seg en Rolex før du tar steget ut i storbyjungelen. En fresh klassisk cologne som booster din selvtillit og gir deg en aura av eksklusivitet. Om du vil koste på deg litt ekstra velger du parfum-varianten med høyere konsentrasjon.
Om man vil skille seg ut med litt mer old school kommer man ikke utenom Floris med klassiske dufter som “Elite”, der sitrus blandes med treaktige noter fra patchouli og gran samt en pikant lavendel og einebær, og “No 89” (Ian Flemings valg av parfyme for James Bond) som med sin muskatt, lavendel og sedertre gir en såpeaktig men maskulin tone som er som hentet fra 1950. Universell retro som også funker på 2010-tallet. Eller hvorfor ikke en et snev av gin og tonic med hjelp av Pengaligon’s “Juniper Sling”? Er du en tilhenger av lumberjacklooken eller vill lede tankene til en tweedbutikk i London fins det ikke et mer kraftfullt våpen enn flaggskipet “Sartorial” fra samme merke. Tryggere og mer maskulint blir det ikke.

Signaler ren sensualisme

I segmentet som mer påtaglig utstråler ren sensualisme og seksuell tilgjenglighet finner vi dufter som mer rettfram assosierer till kjønn, kroppsdufter og animalske noter inspirert av feronomer, kroppens egne duftmolekyler som mer eller mindre underbevisst registreres hos mottagaren og signalerer virilitet og seksuell attraksjon.

En av de mest populære partyduftene er Creeds monsterskapelse “Aventus”. Lumsk foredersk og forførende med sin inledende søte annanas som snart kollideres med en røkaktig tone og vill, rå animalsk musk (opprinnelig en kjertel hos hjortedyr som har en spesiell dyrisk duftnote). Mindre animalsk men minst like “sexy” er Aqua di Parmas “Quercia” - mørk og eksklusiv med en fresh diskret sitrustopp som avsluttes med en bombastisk sensuell sødme som tar plass og gjør at ingen kommer til å glemme deg. 

Feromoner

Om vi går "all in" på feromoner havner vi på betydlig dypere vann i forsøk på å gjenskape kroppsvatten i försök att direkt härleda till kroppsdufter og gjødsel. Parfymene i denne kategorien - ofte kalt “skunky” eller “dirty” i den internasjonale parfymeverdenen - passer definitivt ikke for alle; det kreves mot og rett hudkjemi for å bære dem men vil man gjøre et uutslettelig inntrykk og utstråle rå dyrisk seksualitet er de uslåelige.

Hos italienske Xerjoff har man med serien Oud Stars tatt steget fullt ut i sitt bruk av det dyrbara resinet Oud fra India, Bangladesh og Midtøsten og skapt kontroversielle parfymer som “Al-Khatt” og “Zafar” som ikke direkte stryker medhårs men som med sin kompleksitet gjør deg intressant og lokker frem det dyriske i deg. Her snakker vi om stall og gjødsel i en forening av tre og florale noter. Litt mindre ekstrem i sin animalske profil og innpakket i en drydown av honningsødme er søsterduften"Mamluk". Vil man derimot imponere på omgivelsene og satse på en enormt høy konsentrasjon, fins Xerjoffs rena oudoljer i 10 ml-flasker, som "Kampuchea Noir", med en animalsk stallduft for de riktig vågede der en dråpe rekker et helt døgn.

LES MER OM FEROmOnER

Man mener at evolusjonen har gjort at menneskets evne til å kommunisere med feronomer og kroppsdufter - til forskjell fra dyrenes - har avtatt i takt med at andre former av kommunikasjon har utviklets og sanser som hørsel og syn har kommet til et høyre nivå. Men selv om feronomernas arbeide i det underbevisste stadig debatteres av forskere så vet vi at parfymers inneboende kraft å gi oss assosiasjoner og fornemmelser er sosialt kraftfulle redskap. Dette uansett om du velger en duft som jobber i det stille eller roper “her er jeg”. Det er mer et spørsmål om hvem du er og hvor langt du vil gå!