widian
Luksuriøse parfymer og en hyllest til møtet mellom øst og vest
Vi er stolte av å kunne presentere Widian - et av verdens mest eksklusive arabiske parfymehus, hvis ambisjon er å kombinere den vestlige verdens moderne parfymespråk med tradisjonsrik, orientalsk kultur og håndverk med røttene i Abu Dhabi. Bli med på reisen!

Abu Dhabi er selve symbolet for De Forente Arabiske Emiraters kulturelle sentrum der araberverdens
tradisjonelle kultur og håndverk lever i symbiose med den vestlige verdens moderne, internasjonale
strømninger. Det er en metropol hvor øst møter vest, nåtid møter fortid. Denne crossoveren gjenspeiles også i filosofien som kjennetegner det lokale parfymehuset Widian (tidligere AJ Arabia), grunnlagt av parfymøren og gründeren Ali Aljaberi, i samarbeid med den franske parfymøren Jean-Claude Astier og med hjelp fra duftskapere som Jordi Fernandéz. Tidlig begynte Ali Aljiberi å eksperimentere med dufter til eget bruk, helt til han etter fire år med hardt arbeid og utforskning bestemte seg for å starte sitt eget merke - AJ Arabia - med målsetningen å lage parfymer basert på hans egne personlige erfaringer, manifestert på forskjellige måter i tematisk arrangerte duftserier.
Den første duften ble lansert allerede i 2014, men et par år senere bestemte han seg for et navnebytte, da Aljiberi ønsket seg et mere kommersielt attraktivt navn som samtidig ivaretok røttene i lokal språktradisjon, og Widian var født. Resultatet har blitt et duftmerke med tydelige franske og internasjonale ingredienser, men aldri på en måte som gjør at det arabiske preget går tapt. Det orientalske går som en rød tråd gjennom kolleksjonene, som i sine forskjellige former tar oss med langs Silkeveien - den gamle handelsveien som går fra det eksotiske Orienten til den urbane, moderne kulturen i Vesten.
Jo, Widian er en fransk-orientalsk granskende kreasjon, men for Aljiberi er den orientalske grunnsteinen merkets sentrale element, og vi ser definitivt at parfymehusets design og presentasjoner hører hjemme i øst, der merkets dekorative språk låner av araberverdens vakre arkitektur og estetikk. For å ta et eksempel er de elegante flaskene inspirert av den ikoniske Sheikh Zayed-moskeen i Abu Dhabi. Men Widians kreasjoner er ikke bare en geografisk vandring, de representerer også en reise gjennom tid og rom, mellom gammelt og nytt, samtidig som vi ser en ambisjon om å overskride barrierer mellom mennesker, enten om det handler om kultur eller om kjønn. "Hvis du liker den, så bruk den," er mottoet. Med andre ord - hvis du liker en duft, er den din uansett om du er kvinne eller mann.
De forskjellige kolleksjonene
Widians fransk-orientalske parfymer blander altså den arabiske regionens eksotiske aromaer og tradisjonell kultur med blomstrede og fruktige aromaer fra hele verden, og er delt inn i forskjellige kolleksjoner.
Black Collection - nummerert fra I til V - er serien som oppsummerer Widians grunntanke, der reisen går fra øst til vest langs Silkeveien, i en ferd som følger solen mot vest. Hver duft symboliserer den aromatiske ekvivalenten til møter, opplevelser og minner som oppstår når man reiser fra sted til sted.
Opphavsduften Black I, på samme måte som majoriteten av Black Collection, skiller seg fra resten av parfymehusets utvalg ved å spille på et mer fresht og mildt - la oss si nedtonet - register, med diskrete, myke dufter som kan brukes av de fleste. I takt med at numrene i serien stiger, stiger også graden av varme og fyldighet i selve parfymen. Av de med mest karakter, men som allikevel er frisk og sommerlig, finner vi Black IV, som tar oss til torget i en sørfransk landsby, der vi blir møtt av kurver fulle av moden frukt og velduftende blomsterbuketter, sammen med toner av lær, vanilje, musk og tre.
Gold Collections dufter har betydelig mer intensitet enn Black Collection med sitt innslag av oud og rav, og vi finner her mere krydrete toner. De to duftene i serien var opprinnelig nummerert slik som Black Collection, men forandringer har blitt gjort: Widian Gold I ble lansert i 2016, før den forsvant fra 2018-serien. Senere har den dukket opp i en spesiell limited edition under navnet Al Wasl, spesialdesignet med en vakker forgylt glassflaske i forbindelse med det internasjonale arrangementet 2020 Expo. Duften er en kraftig oud-basert komposisjon med orientalske, animalske innslag. Gold II kalles nå Gold II Sahara og har safran, det dyrebare, eksotiske krydderet, som hovedtema.

Velvet Collection er en fløyelsaktig myk og fruktig aromatisk serie med tydelige unisex-toner. Liwa har fått navnet etter oasen med samme navn, omgitt av ørkenen, daddelpalmer og beduinlandsbyer. Også her møter vi safran, fruktig sødme og hvite blomster i en fresh, men uttrykksfull kompott. Hili er oppkalt etter Abu Dhabis mystiske, arkeologiske utgravningsplass med røtter som dateres tilbake til bronsealderen, som også er kjent for sine blomstrende hager. Tonene består blant annet av bergamott, rosépepper og kanel, i tillegg til sjasmin, tuberose og hvite blomster. Sødmen stammer fra vanilje og kokos, men vi finner også tretoner og tobakk i duftens base.
Med samlingen Sapphire, en hyllest til de mest berømte internasjonale storbyene, har vi landet i den vestlige verden, og slutten på reisen. De vakre blå flaskene er en referanse til edelstenen safir, og spiller på eksklusivitet og luksus. Flaskene har gullgravering som viser aktuell storby. Sapphire-kolleksjonen består av to intense og karakteristiske kveldsparfymer, som er som skapt for fest og spesielle anledninger. Duften London er viet til den engelske hovedstaden, som i dag er en sprudlende metropol og et multikulturelt sentrum. Hovedinntrykket av parfymen er skinn, som leder tankene til sigarsalongene i engelske herreklubber med sine Chesterfield-sofaer. Til dette tilføres et orientalsk element i form av røkelse og tobakk, med et visst innslag av etterslepende sødme.
Verdensmetropolen New York er temaet for neste duft i serien, dedikert til denne multikulturelle, urbane smeltedigelen. Også her finner vi røkelse og tobakk i blandingen, men blandet med komplekse grønne toner fra einer, iris og lavendel, samt sødme fra blant annet karamell og orientalske strenger fra en sensuell musk. Dette er referanser til grøntområdene i Central Park, og til all verdens aromatiske påvirkninger som samles i storbyen under det dekadente, neon-belyste nattelivet.
rose arabia by widian
- en parfymeserie med rosen i sentrum
Widians søstermerke Rose Arabia er en serie bestående av svale, florale unisexparfymer som har rosen som hovedaktør i forskjellige former og kombinasjoner. Kolleksjonen - som faktisk blir regnet som et eget merke - presenteres i dekorative, eksklusive glassflasker med et innhold som er preget av sommerlig blomstrende eleganse. I Rose Arabia Almond blir rosen representert av tuberosen - denne hvite, traktformede blomsten fra Mexico - men fokuset ligger på den eksotiske mandelen, som med sin tørre, treaktige sødme og friske topp blir perfekt til bruk for menn. Rose Arabia Taifi er en variant av den intenst duftende Damaskus-rosen, som får drahjelp av bulgarsk rose, appelsin og oud. Frisk som en hage i sommerskyggen er Arabia Rose Lily, der rosen har fått liljekonvall som samarbeidspartner.
Alt i alt er duftene i Rose Arabia-serien friske, men uventet komplekse, og takket være deres velbalanserte unike komposisjoner, har de evnen til å appellere til selv den som vanligvis ikke er så glad i blomstertoner - mann som kvinne. Og dermed - kan man vel påstå - er de gode representanter for Widians streben etter å utfordre grenser og bryte med kulturelle, forutinntatte forestillinger.