italians do it better
Kultmerker og kvalitet fra den italienske halvøya
Årene etter andre verdenskrig er en renessanse for entreprenørskap i Italia. Det skjer en oppvåkning innen kosmetikk og design, og både kreativitet og inspirasjon begynner å strømme fra italienske produsenter. Spesielt mange eldre selskaper med røtter tilbake til før begge verdenskrigene begynner å gjenoppstå og finner en ny nisje i pionerånden.
Italia er i ferd med å bli et land å regne med, fra ikoniske hverdagsprodukter til luksusvarer av topp kvalitet.

proraso
Proraso, som en gang startet som et lite kosmetikkfirma i Firenze i 1908, er en av disse suksesshistoriene - og et av de mest innflytelsesrike og varige merkene, med en konstant endringsprosess på gang.
I 1948 jobbet Piero Martelli med nye ideer i laboratoriet sitt, og resultatet ble starten på serien med barberingsprodukter som har gjort Proraso til en kultfavoritt, og som ser ut til å bli stadig mer populær. Nøkkelen til den vinnende formelen var den pastalignende pre-shave kremen (som et alternativ til barberingsoljer) og aftershave balmen med eukalyptus og mentol, som nå regnes som klassikere. En forfriskende og velgjørende sammensetning som med sin særegne duft og kjølende effekt har blitt brukt av de fleste italienere i alle generasjoner - og nå også over hele verden. Det blir ikke mye mer italiensk retro enn det.
Siden den gang har sortimentet blitt utvidet med barberkrem på tube, aftershave og barbersåpe. Flere dufter har kommet til, ikke minst den svært populære Sensitive Green Tea, basert på grønn te og rugmel, som med sin rene, diskrete duft har blitt en favoritt blant dem med sensitiv hud som ønsker mindre parfyme. Den voksende skjeggtrenden har heller ikke gått upåaktet hen hos anerkjente Proraso, som har lansert en rekke skjeggprodukter og nye dufter de siste årene. Prorasos produkter ligger også i en uvanlig attraktiv prisklasse for forbrukeren i forhold til den solide kvaliteten de faktisk har. Hverdagsprodukter til en god pris, men likevel med høy kvalitet og en rik historisk arv.

marvis
Italienerne er mestere i å ta en hverdagsgjenstand vi ofte ikke legger så stor vekt på og gjøre den til noe ikonisk og luksuriøst, og tannkremselskapet Marvis er et blendende eksempel. Marvis ble utviklet i Firenze av Martelli-familien fra samme selskap som Proraso, og på samme tid. Konseptet var å gjøre noe annerledes av det vi bruker i hverdagen, og det gjorde de ved å kombinere nye, spennende smaker med funksjonalitet uten å gå på akkord med tannkremens oppgave: å beskytte tennene våre. Med ekstravagante, krydrede smaker som ingefær, lakris, kanel osv. (men alle med et snev av mynte) har de åpnet nye horisonter og endret oppfatningen av noe så upretensiøst som tannkrem.
I dag finnes merket i de fleste hotellkjeder og er til og med knyttet til herreekviperingsbransjen (hypet som tannkremens svar på moteverdenens "haute cuisine"), og de små tubene på 10 og 25 ml er blitt en favoritt for dem som vil ha noe luksuriøst i toalettmappen. Merket selges i over 40 land og er, i likhet med Proraso, en av de italienske bestselgerne hos Gents. Marvis var opprinnelig kjent for ikke å bruke fluor, men har nå tilsatt fluor i de større størrelsene på 85 ml og utvidet sortimentet til også å omfatte tannbørster og munnvann.
profumum roma
Italienerne er ikke bare kjent for hverdagsprodukter av høyeste kvalitet, de produserer også noen av verdens mest luksuriøse produkter. Det eksklusive parfymemerket PRO FVMVM ROMA ble grunnlagt i 1996 av den yngre generasjonen av Durante-familien, men familiens røtter ligger i landsbyen Sant'Elena Sannita i Sør-Italia. Durante-familien forlot bokstavelig talt hjemlandet på sykkel for å etablere seg som selgere og produsenter av kosmetikk, parfyme og barberingsprodukter i Roma i 1954, først i en enkel og primitiv skala, for deretter raskt å bli populære i gatene i den italienske hovedstaden. Resten er historie.
Durante-familiens ambisjon har vært å unngå å henge seg opp i kommersialisme og storskalaproduksjon (de selges heller ikke på nettet, men utelukkende i fysiske butikker), og Profumum Roma kjennetegnes særlig av det høye innholdet av rene ekstrakter (opptil 40 %), noe som gir parfymene en unik karakter når det gjelder duft og kvalitet. Disse parfymene er ikke som noe annet i parfymehyllen - de er rene, eksperimentelle og refererer ofte til naturen. Det høye innslaget av ekte essenser gjør også at mange av dem holder fantastisk lenge og gir en god projeksjon på huden, der de utvikler seg best etter de første 30 minuttene.
Sitrusduften Acqua Viva er en fullstendig eksplosjon av ren sitrus - langt fra mange av de "rensende sitrusene" på markedet. En sammensetning av Amalficitron og sedertre som sammen skaper en duftassosiasjon til appelsin eller skrelt pomerans. Durante-familien har lyktes med det kjemisk umulige: å levere en sitrusduft som i utgangspunktet overlever en dusj og passer både til en sommerdag på den italienske kysten og en vinterdag foran peisen. Oppkomlingen Thundra er en av de mer ekstreme, men verdsatte duftene med klare naturassosiasjoner der du etter en kort dusj med denne moskusbomben plutselig befinner deg i en høstskog med råtnende løv og sopp. En opplevelse som må prøves!
Og dette er bare begynnelsen - dette sertifiserte merket har over tjue dufter å velge mellom, alt fra dristige, karakterfulle kreasjoner til diskret elegante parfymer for arbeidsplassen. Kvalitet fra Italia på sitt beste, og vi på Gents er stolte av å være en av få som selger Profumum Roma i Sverige.
fornasetti
Et annet merke som reiste seg fra asken etter andre verdenskrig, var designfirmaet Fornasetti, grunnlagt i Milano av kunstneren, trykkeren, litografen og designeren Piero Fornasetti. Fornasetti ble tidlig kjent for sine designobjekter, og hans design på alt fra tallerkener til tapeter, lampeskjermer, møbler og duftbeholdere har gjort merket til et ikonisk konsept innen estetisk raffinert, men samtidig dristig italiensk design. Det er lekent og eksperimentelt, men samtidig klassisk og stilrent - og kvalitet tvers igjennom. Fornasetti er mest kjent for sine fisk, aper og de utallige variasjonene av ansiktet til operasangerinnen og musen Lina Cavalieri, som pryder mange av produktene.
Eldre gjenstander fra Fornasetti-katalogen dukker ofte opp på auksjon til heftige priser på opptil 50 000 kroner, og i dag lever Fornasetti-imperiet videre i form av sønnen Barnaba, som fører arven og designet videre - ofte i nye former, som for eksempel de vakre og høyt elskede keramiske duftlysene og diffusorene som selges her på Gents, utviklet i samarbeid med parfymøren Oliver Porge. Og når lyset har brent ut, har du et fantastisk designobjekt å pryde hjemmet med. Elegante hverdagsgjenstander som gjør livet mer luksuriøst og bringer Milano inn i stuen.