WHY IT'S WORTH IT
Di Ser
Luksuriøse og uvanlige parfymer blir stadig mer populære blant kjennere. Det er blitt viktig å være unik, også når det gjelder valg av parfyme. Parfymen skal fortelle en fascinerende historie - det vi kaller storytelling. Men finnes det egentlig noe mer unikt enn japanske Di Ser - et parfymemerke som er like merkelig som det er eksklusivt? Gents er en av de få i verden som fører disse unike duftkreasjonene i sitt sortiment.

I Sapporo i Japan, som ligger på den fjellrike kystøya Hokkaido, ligger naturmystikken som et poetisk filter over landskapet og menneskene. Her trives en medisinsk kultur med eteriske og homøopatiske oljer, krydder og kosmetikk. Og her ligger trolig et av verdens mest uvanlige og sjeldne parfymehus - Di Ser. Parfymehuset ble startet i 1999, men har røtter i en tusen år gammel tradisjon. De selges ikke av hvem som helst - og er kanskje ikke for hvem som helst. Men hvorfor ikke prøve?
Naturens magi
Eksperimentering med naturlige ingredienser har sterke røtter på øya Hokkaidoo, og det er nok ingen tilfeldighet - det fjellrike landskapet kombinert med kystens varierende klima har resultert i store forskjeller mellom sommer og vinter. Dette påvirker også råvarene, men også folks forhold til naturens gaver. Hokkaido og Sapporo er knutepunktet for medisinsk forskning i Japan, og Di Ser er også delt inn i to enheter - den farmasøytiske delen Essentials Ltd. og utviklingsdelen Luz Research, som fokuserer på duftindustrien og eteriske oljer.
Naturlige lokale ingredienser i kategoriene tre, blomster og sitrusfrukter blandes med nøye utvalgte råvarer utenfra og tilsettes plantebasert alkohol og vann. For å bevare essensenes spesielle egenskaper blandes de forsiktig én etter én - alt sammen med kjærlighet og omhyggelig presisjon. For det er det Japan handler om - åndelighet og oppmerksomhet på detaljer i en magisk symbiose.
Natursymbolikken gjenspeiles også i Di Sers logo - en stilisert lotusblomst som speiler seg i vannet, et symbol på to ulike speilbilder av verden: det synlige, materielle, versus det usynlige, åndelige. Naturens yin og yang.
Parfymene
Denne dualiteten gjenspeiles også i parfymenes karakter. De er ofte ikke det de først ser ut til å være. Det faktum at naturen er en inspirasjonskilde for Di Sers parfymør Yasuyuki Shinohara er absolutt en rød tråd, og det samme er den typisk japanske renheten - fra kvaliteten på ingrediensene til den estetiske minimalismen i presentasjonen med stiliserte, formløse flasker. Alt oser av Japan.
Og noen dufter, som den friske Akanesasu, holder det den lover som en frisk, solfylt duft for sommer og vår med sine sitrusnoter og tørre, treaktige vetivernoter i bunnen. Som en lett bris som kjærtegner landskapet når solen går ned. I samme sommerlige stil, men med en rikere og mer kompleks oppbygning, finner vi den friske bomben Mizu, som i harmoni med en avkjølende mynte overvelder med sin Amalfi sitron og den bitre, lokale sitrusfrukten yuzu, som glir som et skip på toppen av et hav av jasmin og treaktig vetiver
Men så er det parfymer som den intense Hasunoito (hyllet av kjennere som en av verdens mest spennende duftopplevelser), som innledningsvis er nesten påtrengende i oud tone av varmt høy, men som etter noen timer skifter farge og de stall- og jordaktige notene utvikler seg til høvlet tre, krydder og blomsternoter av jasmin. Den narrative ideen om lotusblomstens harde forsøk på å trenge gjennom jorden blir nå tydelig for brukeren. Men det krever tid og tålmodighet. Å åpne sinnet og vente. Å la seg lure.
Når det gjelder ingrediensen oud, finnes det imidlertid knapt noe mer eksklusivt enn den dyrebare og eksepsjonelle varianten i parfymen Kyara. Kyara, som er oppkalt etter den ekstremt sjeldne, men nesten utdødde oud-arten som vokser i blant annet Indonesia, er en elegant duft som er mindre animalsk enn oud i Hasunoitu, men som med sin oppvarmende kombinasjon av patchouli og indisk sandeltre inneholder alle de mer karakteristiske treaktige notene, selv om den også har innslag av rose. Parfymen har røtter i den tusen år gamle japanske tradisjonen med å bruke kyara i det religiøse Koda-ritualet, der det brennes som røkelse. Ordet kyara brukes også for å klassifisere egenskapene til oud-tre, og refererer til den aller høyeste kvaliteten. Kyaran er så sjeldent at Di Ser tar en stor risiko hver gang de henter ut råstoffet fra eget lager, ettersom tilgangen på kyaran er ekstremt begrenset. Ikke rart at det anses som noe helt spesielt.
.Denne typen unike opplevelser koster - og skal koste. Derfor er både Kuara og Hasunoitu også extrait du parfum - den høyeste konsentrasjonen av rene essenser.
unisex og dualitet
Dualiteten er også til stede i parfymenes unisex-profil. Selv en parfyme som den fruktige Amadeku - skapt som en sensuell hyllest til den japanske kvinnens eleganse - er fristende å bruke for alle, uavhengig av kjønn. Paletten av frukt- og blomsternoter fra søt appelsin - en form for appelsin som ofte brukes i parfymehusenes toppnoter - og jasmin sambac gjør den også til en hyllest til naturen og den japanske våren og sommeren. Det er en intenst fruktig duft med en base av benzoin og røkelse som gir den en nesten animalsk base som passer perfekt til mannlig hud og til de som vil ha litt luksus til sommeren med noe helt annet.
Så hvis du vil være unik og annerledes, og unne deg et av verdens mest spesielle parfymemerker - prøv japanske Di Ser. Og gå inn i en annen verden.
.