widian
Lukseriøse parfymer som hyller møtet mellom øst og vest
Vi er stolte av å få presentere Widian - et av verdens mest eksklusive arabiske parfymehus, som har som ambisjon å kombinere vestens moderne parfymespråk med tradisjonsrik orientalsk kultur og olfaktisk håntverk med røttene i Abu Dhabi. Bli med på reisen.

Abu Dhabi står som symbol for De Forente Arabiske Emiraters kulturelle sentrum der den arabiske verdens tradisjonelle kultur og håntverk lever i symbiose med den vestlige verdens moderne internasjonelle influenser. Det er en metropol der øst møter vest, nåtid møter fortid. Denne crossover avspeiler seg også i filosofien som preger det lokale parfymehuset Widian (tidligere AJ Arabia), grundet av parfymeskaperen og entrepernøren Ali Aljebari i samarbeide med den franske parfymøren Jean-Claude Astier og med hjelp av duftkreatører som Jordi Fernandéz. Ali Aljiberi begynnte tidlig å eksprimentere med å skape dufter for eget bruk. Etter fire års hardt arbeide og research besluttet han å starte det egne merket AJ Arabia med målsetningen å skape parfymer som bygde på hans personlige opplevelser, manifestert på forskjellige måter i duftserier sortert etter tema.
Den første duften lansertes allerede i 2014 men et par år senere ble det besluttet om et navnbytte da Aljiberi ville ha et mer komersiellt lokkende navn som alikevel beholdt røttene i lokal språktradisjon, og slik ble Widian født. Resultatet har blitt et duftmerke der franske og intenasjonelle influenser er klart merkbare som en viktig ingrediens men aldri uten at det unike arabiske preget forsvinner. Det orientalske fins der som en rød tråd gjennom samtlige kolleksjoner, som i ulike former tar oss med på reiser langs Silkeveien- den urgamle handelsruten som leder fra den eksotiske Orienten og dens mystikk til vestverdens urbane moderne kultur.
Selv om Widian er en fransk-orientalsk eklektisk kreasjon, er den orientalske basen i merkets karakter den sentrale ingrediensen og husets design og presentasjoner har definitivt sitt sete i Østen, der man har lånt sitt dekorative språk fra Arabias vakre arkitektur og estetikk - de elegante flaskene er for eksemple inspirert av den ikoniske Sheikh Zayed-moskeén i Abu Dhabi. Men Widians skapelser er ikke bare en geografisk vandring men også en olfaktisk reise gjennom tid og rom, mellom gammelt og nytt, og her fins også en ambisjon å overskride barrierer mellom mennesker uansett om det gjelder kultur eller kjønn. "Om du liker det, bær det", er deres motto. Med andre ord - liker du en duft så er den din, uansett om du er mann eller kvinne.
de forskjellige kolleksjonene
Widians fransk-orientalske parfymer blander altså den arabiske regionens eksotiske dufter og tradisjonelle kultur med blomstrende og fruktige aromaer fra hele verden, og er oppdelt i forskjellige kolleksjoner.
Black Collection - fra nummer I-V - er serien som sammenfatter Widians hele ide med en reise mellom øst og vest langs Silkeveien, en ferd som går vestover gjenom å følge solen. Hver duft symboliserer den aromatiske motsvarenheten til møter, stunder og minner under reisens gang.
Den opprinnelige duften Black I, liksom majoriteten av Black Collection, skiller seg fra resten av husets sortiment gjennom å spille på et mer fresht og forsiktig- la oss kalle det avskallet - register, med diskrete myke dufter som kan bæres av de fleste. Jo høyere nummer i serien desto varmere og fyldigere personlighet får parfymene. Av de mer karakteristiske men alikevel frisk og sommeraktig er Black IV som tar oss med til markedet i en sydfransk landsby, der vi møtes av kurver fylt med fersk, moden frukt og velduftende blomsterbuketter blandet med noter fra lær, vanilje, musk og trenoter.
Gold Collections dufter har betydlig mer intensitet enn Black Collection med sine innslag av oud og rav og her fins en krydderaktig, ru tone. De to duftene i serien var opprinnelig numrert som i Black Collection men endringer har skjedd; Widian Gold I ble lansert i 2016 men utgikk fra sortimentet i 2018 og har nå dukket opp i en spesiell limited edition-utgave under navnet Al Wasl, spesiellt utformet for det internasjonelle arrangemanget 2020 Expo i en vakker gylden glassflaske. Duften er en kraftig oud-basert komposisjon med orientalske, animalske innslag. Gold II heter nå Gold II Sahara og har safran, det dyrbare eksotiske krydderet, som hovedtema.

Velvet Collection er en fløyelsmyk og fruktig floralsk aromatisk serie med tydlige unisextoner. Liwa er oppkalt etter oasen med samme navn. Her møtes vi av safran, fruktig sødme og hvite blomster i en fresh men uttrykksfull kompott. Hili har fått sitt navn fra Abu Dhabis arkeologiske utgravingsplass med røtter tilbake til bronsealdern, også kjent for sine blomstrende hager - notene består blant annet av bergamott, rosépepper og kanel samt jasmin, tuberos og hvite blomster. Sødmen kommer fra vanilje og kokos men her fins også treaktige noter og tobak fins i bunnen.
Med kolleksjonen Sapphire, en olfaktisk hyllest til våre mest kjente internasjonelle storbyer, har vi kommet frem til vesten og slutten på reisen. De vakre blå flaskene er en referense tll edelstenen safir, og symboliserer eksklusivitet og luksus. Flaskene har en gravering i gull som forestiller byen det dreier seg om. Sapphirekoleksjonen består av to intense og karakteristiske kveldsparfymer som gjort for fest og spesielle anledninger; duften London er tilegnet den engelske hovedstaden som idag er en brusende metropol og et flerkulturelt sentrum. Hovedinntrykket av parfymen er røkaktig lær som leder tankene til røkerommet i engelske herreklubber med sine Chesterfieldsofaer - det orientalske innslaget møter vi i form av røkelse og tobakk med en viss sødme som ligger igjen i bakgrunnen.
Verdensmetropolen New York er tema for neste duft i serien, tilegnet dens multikulturelle urbane smeltedigel. Også her finner vi røkelse og tobakk i miksen men blandet med komplekse grønne noter fra einebær, iris og lavendel samt sødme fra blant annet karamell og orientalske akkord fra en sensuell musk. Det er referenser til såvel grønne, frodige Central Park som til all verdens samlede aromatiske influenser og det dekadente, neonbelyste nattlivet.
rose arabia by widian
- en parfymeserie med rosen i sentrum
Widians søstermerke Rose Arabia er en serie som består av svale, floralske unisexparfymer som har rosen som hovedperson i forskjellige former og kombinasjoner. Kolleksjonen- som egentlig regnes som et separat merke - presenteres i dekorative eksklusive glassflasker med et innhold som preges av sommerlig floralsk eleganse. I Rose Arabia Almond har rosen fått representeres av tuberosen, også kjent som natthyasint, men her er det fokusert på den eksotiske mandelen, som med sin treaktige tørre sødme og friske topp også gjør den perfekt for menn. Rose Arabia Taifi er en variant av den intenst duftende Damaskusrosen som her får hjelp av bulgarsk rose, appelsin og oud. Frisk som en hage i sommerskyggen er Arabia Rose Lily der rosen har fått liljekonvall som samarbeidspartner.
Sammenfattet er duftene i serien Rose Arabia friske men alikevel overraskende komplekse og har takket være sine velbalanserte unike komposisjoner en evne til å appellere også til de som ellers ikke er overbegeistrede i blomsternoter - mann som kvinne. Og dermed, får man vel hevde, bra representanter for Widians mål å tøye grenser og bryte ned kulturelle forutfattede meninger.